Rynos allmänna köpvillkor
Rynos har ett brett hobbyinriktat sortiment med radiostyrda bilar, båtar, helikoptrar, flygplan, drönare, bilbanor och mycket mer. Vi erbjuder handel från rynos.se och i vår fysiska butik på Annelundsgatan 17 i Enköping.
Här presenteras de allmänna köp- och leveransvillkor som är tillämpliga på alla köpeavtal som du accepterar och ingår med Rynosx4 Hobbyshop AB (organisationsnummer 556186-3258) när du göra en beställning från rynos.se och handlar i vår butik. Priser nedan anges i SEK.
På sidan:
• Beställning
• Kundtjänst och tillgänglighet
• Priser
• Betalningsalternativ
• Transportsätt
• Leveranstid
• Fraktkostnad
• Ej uthämtade paket
• Transportskador
• Ångerrätt (14 dagar)
• Öppet köp (30 dagar)
• Garanti och reklamation
• Service och reparation
• Tvist
• Force Majeure
• GDPR, hantering av personuppgifter, cookies
• Företagsinformation, ansvar, upphovsrätt och varumärke
Beställning
För att göra en beställning från rynos.se måste du vara minst 18 år gammal. Det finns inget minimibelopp för en beställning. Har du gjort flera beställningar vid samma tillfälle kan vi komma att slå ihop dessa beställningar och leverera dem i en försändelse, mot en gemensam fraktkostnad. Vi kan för närvarande endast leverera beställningar till kunder inom Sverige.
Vi förbehåller oss rätten att alltid kunna göra justeringar av eventuella felaktigheter och att löpande kunna göra produktändringar och förbättringar. De produktbilder och produkttexter som finns på rynos.se garanterar inte att varans exakta utseende eller egenskaper. Vi reserverar oss även mot eventuella felaktigheter, utgående artiklar samt slutförsäljning.
Beställningar som görs i annan persons namn eller som på något sätt gör att vi lider ekonomisk eller annan skada kommer att polisanmälas.
Kundservice och tillgänglighet
Har du frågor om din beställning eller av någon annan anledning vill komma i kontakt med oss kan du välja ett av följande alternativ:
E-post: service@rynos.se
Telefon: 0171-305 80 (vardagar 10-18)
Facebook: www.facebook.com/rynos.se
Vi svarar alltid så snabbt som möjligt! Vid frågor via e-post eller Facebook försöker vi besvara redan samma eller nästkommande vardag.
Priser
Alla våra priser visas i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Samtliga priser gäller tillsvidare och vi reserverar oss mot eventuella felaktigheter. Vid felaktiga priser förbehåller vi oss rätten att annullera beställningen. Priset för produkter som ingår i en kampanj gäller under aktuell kampanjperiod. Prisjusteringar kan komma att behöva göras beroende på ändrade priser hos våra leverantörer, valutaändringar, momsändringar och avgifter med mer.
Betalningsalternativ
Vid beställning från rynos.se erbjuder vi en trygg och säker betalning via Swish eller Klarna.
Väljer du Klarna Checkout erbjuds följande alternativ : fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning. För fullständiga villkor se https://www.klarna.com.
När du handlar i vår butik i Enköping kan du betala med kort, via Swish eller Klarna.
Transportsätt
Vid en beställning från Rynos.se kan du välja mellan att få beställningen levererad till dig (via postombud) eller att själv hämta den i Rynos butik på Annelundsgatan 17 i Enköping. Leverans av beställning sker via PostNord. Vi kan för närvarande endast leverera inom Sverige.
Så snart beställningen är skickad får du ett kolli-ID mailat till dig för möjlighet att följa transporten. Som försändelsens avsändare står Minicars Hobby Distribution. Har du valt att hämta din beställning i Rynos butik får du ett mail när beställning är plockad och redo att hämtas.
Leveranstid
Vår ambition är att alla beställningar som görs vardagar innan klockan 12.00 ska packas och skickas redan samma dag. Tiden det tar för PostNord att leverera skiljer sig åt beroende på var i landet du bor men tar vanligtvis 2-3 dagar. När beställningen har anlänt till postombudet får du en avisering via mail till den e-postadress som angavs vid beställningen.
Beställningsvaror som inte finns i lager har ofta lång leveranstid med allt från 3 till 12 månader. Kontakta oss för mer information om just den varan du är intresserad av.
Fraktkostnad
Våra paket har en fast fraktkostnad på 69 kronor. Om fraktkostnaden på något vis är felaktig eller om varorna ej är lämpliga att skicka förbehåller vi oss rätten att avbryta ordern och meddela dig.
Väljer du att hämta ditt paket i vår butik på Annelundsgatan 17 i Enköping är kostnad för frakt givetvis 0 kronor.
Ej uthämtade paket
När beställningen har anlänt till postombudet får du en avisering mailad till den e-postadress som angavs när beställning gjordes. Du får totalt två aviseringar men om paketet ändå inte hämtas ut utan går i retur till oss måste du betala en avgift på 250 kronor motsvarande returfrakt, expedition och hantering. Din betalning för produkten krediteras via Klarna så snart returen har registrerats hos oss och du får därefter en faktura med den nya avgiften på 250 kronor.
Transportskador
Om en vara har skadats under transporten ska du omedelbart anmälas det till oss och till Postnord. En synlig skada ska reklameras inom 12 timmar från mottagandet och en dold skada inom 7 arbetsdagar. Om varans emballage har en synlig skada är det viktigt att du dokumenterar den samt ber postombudet att dokumentera den. Du bör även spara alla produkter och emballage så att PostNord kan besiktiga dem vid behov.
Reklamationen ska anmälas till rynos.se på service@rynos.se och till PostNord via telefon, e-post eller registrering genom deras hemsida. När PostNord mottagit din anmälan får du en bekräftelse med ärendenummer. Är hela eller delar av godset skadat så ersätts du med ett belopp som motsvarar värdeminskningen.
Ångerrätt (14 dagar)
Enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du 14 dagars ångerrätt på varor du beställer från rynos.se. Vill du ångra ditt köp från oss ska du kontakta oss på service@rynos.se inom 14 dagar från att du mottagit din beställning. I meddelandet ska du uppge att du ångrat dig och ange ditt ordernummer. Skicka ej varor i retur utan att först ha kontaktat oss och fått din ansökan om retur godkänd.
När din ansökan om retur är godkänd skapas ett ärende i vårt ärendehanteringssystem där du kan följa ditt ärende. Din retur måste vara hos oss senast 14 dagar från att du meddelat oss att du ångrat ditt köp och du betalar själv returfrakten. Tänk på att du ansvar för försändelsen tills vi mottagit den så välj gärna ett spårbart alternativ. Du kan även lämna din retur i vår butik på Annelundsgatan 17 i Enköping.
Du har rätt att undersöka varan/varorna försiktigt men vi ser helst att ingen förpackning bryts. Om du vill använda din ångerrätt och vi anser att undersökning av varan/varorna ej skett försiktigt kommer vi att dra av en summa för värdeminskning. Returer på använda produkter godkänns ej. När din retur anlänt, undersökts och godkänts får du ett bekräftelsemail och din betalning krediterad via Klarna.
Öppet köp (30 dagar)
Utöver den lagstadgade ångerrätten (14 dagar) erbjuder vi även 30 dagars öppet köp som en extra trygghet för dig. Öppet köp gäller i 30 dagar från den dag du mottagit varan/varorna och enbart om förpackningen är obruten.
Om vill använda din möjlighet till öppet köp ska du kontakta oss på service@rynos.se inom 30 dagar från att du mottagit din beställning. I meddelandet ska du uppge att du vill använda din möjlighet till öppet köp samt ange ditt ordernummer. Skicka ej varor i retur utan att först ha kontaktat oss och fått din ansökan om retur godkänd. Tänk på att du ansvar för försändelsen tills vi mottagit den så välj gärna ett spårbart alternativ. Fraktkostnad för retur betalas av dig. Du kan även lämna din retur i vår butik på Annelundsgatan 17 i Enköping.
Öppet köp gäller inte på presentkort.
Reklamation
Reklamera en vara har du rätt att göra inom 3 år från att du köpt den. Läs mer på http://www.konsumentverket.se
Skicka ej varor för reklamation till oss utan att först ha kontaktat oss på service@rynos.se och fått din ansökan om reklamation godkänd. Beskriv ditt ärende grundligt och bifoga gärna en bild på produkten och felet samt ange beställningsnummer och/eller kundnummer.
När din ansökan om reklamation är godkänd skapas ett ärende i vårt ärendehanteringssystem där du kan följa ditt ärende. Vid godkänd ansökan om reklamation skickar vi en retursedel till dig via mail som du kan skriva ut och klistra på paketet. När din reklamation anlänt, undersökts och godkänts av oss får du ett bekräftelsemail och därefter din produkt lagad eller ersatt med en ny vara.
Service och reparation
Kontakta oss via service@rynos.se med alla frågor om service och reparation. Så snart vi mottagit ditt meddelande skapas ett ärende i vårt ärendehanteringssystem där du sedan kan följa ditt ärende. Att rådfråga oss via e-post eller meddelande på Facebook är givetvis helt gratis.
Kostnad för reparation: 500 kr/timme
Utöver detta tillkommer kostnad för reparationsmaterial.
Tvist
Vid eventuell tvist följer vi alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se.
Force Majeure
Rynos är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan samt om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, pandemi, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.
I force majeure ingår även myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.
GDPR, hantering av personuppgifter, cookies
GDPR
Vi följer EUs GDPR-lagstiftning. Vår leverantör av webbshop är Askås Internet och Reklambyrå AB (organisationsnummer 556639-5256) och de tillhandahåller de funktioner som krävs för att Rynos.se ska följa GDPR-lagstiftningen. Där har du möjlighet att:
• Lämna medgivande till våra försäljningsvillkor
• Dra tillbaka ditt tidigare medgivande
Utöver det kan du när som helst kontakta oss på service@rynos.se för att begära att bli glömd och/eller begära ut personlig information.
Hantering av personuppgifter
Vi lagrar de personuppgifter du ger oss vid beställning, retur, reklamation, service/reparation eller konversationer via telefon/brev/e-postmeddelanden/Facebook. Uppgifterna används för att upprätthålla kundrelationen och uppdateras regelbundet. De kan även komma att användas för direkt marknadsföring från oss. Vi kommer dock aldrig att ge vidare uppgifterna till tredje part och du kan när som helst kontakta oss på service@rynos.se för att begära att bli glömd, begära ut personlig information och/eller välja att inte få några fler erbjudanden från oss. All hantering av personuppgifter sker säkert med SSL-certifikat.
Personuppgifter vi samlar och vad de används till:
• Personnummer - används för att identifiera dig som unik person för leverans/betalning
• Förnamn – används för att kunna leverera din order
• Efternamn – används för att kunna leverera din order
• Adress – används för att kunna leverera din order
• Postnummer – används för att kunna leverera din order
• Ort – används för att kunna leverera din order
• Land – används för att kunna leverera din order
• E-postadress – används för att kunna skicka leveransbekräftelse, kvitto samt nyhetsbrev
• Mobiltelefonnummer – används för avisering av leverans samt direktkontakt vid problem med din order
Notera att betalningar sker via vår betalningsleverantör Klarna AB. Personuppgifter och kortuppgifter vad gäller betalningen ej lagras av Rynos.se. För mer information se https://klarna.com.
Cookies
Rynos.se använder cookies för att förbättra din kundupplevelse och ge dig relevant information och erbjudanden. Cookies används för vissa funktioner som förbättrar webbsidan för användaren eller ger oss statistik om hur besökaren använder sig av sajten och för att spara funktionella inställningar såsom språk och andra uppgifter. Genom att använda Rynos webbsida samtycker du till behandlingen av cookies enligt vad som sägs här. Vi använder även cookies för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig. Exempel på funktioner som påverkas av cookies är: hantering av köp, inlogg till ditt kundkonto och varukorgen. Cookies hjälper också till att lagra viss information som anpassar reklam och erbjudanden för att ge dig som besökare en mer relevant upplevelse.
Du kan alltid kontrollera eller ändra dina val av cookies.
Öppna inställningar för cookies
Följande kategorier av cookies använder vi oss av om du godkänner samtliga cookies:
Företagsinformation, ansvar, upphovsrätt och varumärke
Företagsnamn: Rynosx4 Hobbyshop AB
Organisationsnummer: 556186-3258
Besöksadress: Annelundsgatan 17B, 749 40 Enköping
Ansvar
Vi ansvarar enbart för eventuella skador mot dig som täcks av vår försäkring samt om försäkringsgivaren godkänner att en utbetalning sker. Ersättningen är i övrigt begränsad till inköpspriset för de aktuella varorna. Vi ansvarar ej för indirekta skador.
Upphovsrätt
Allt innehåll på rynos.se är upphovsrättsskyddat och tillhör oss. Allt material, inklusive bilder, texter, paketeringar, kampanjer, manualer och övriga instruktioner på rynos.se samt allt annat som presenteras på webbplatsen är förbjudet att använda, reproducera, kopiera, förändra, överföra, modifiera eller lagra i någon form utan skriftligt godkännande från oss.
Varumärke
De kännetecken som finns på webbplatsen tillhör oss på rynos.se. Det är ej tillåtet att använda dessa utan skriftligt godkännande från oss.